Søgemaskineoptimering: Find de bedste søgeord

By | 12. marts 2018

En væsentlig del af søgemaskineoptimering 2018 er at vælge de rigtige søgeord – og det er ikke så let, som man umiddelbart tænker. Vi har lavet en lille introduktionsguide til dig, der vil kaste dig ud i projektet selv. Med den i hånden er du på rette vej med søgeordene.

3 kategorier af søgeord

Overordnet kan søgeord inddeles i 3 forskellige kategorier: meget overordnede, mere specifikke ord og meget specifikke ord.

Meget overordnede ord kan for eksempel være “hegn” eller “rejser”.

Mere specifikke ord kan være “lyddæmpende hegn” eller “afbudsrejser”

Meget specifikke ord kan være “Lyddæmpende hegn i træ” eller “afbudsrejser til Mallorca”

Når du søger på et meget overordnet ord, så dukker der ekstremt mange resultater op på Google, mens de meget specifikke ord giver færre resultater. Du vil selvfølgelig helst findes på niveau 3, men pas på med at være så specifik, at ingen kan finde dig.

Redskaber til at finde søgeord

Der er mange forskellige redskaber, du kan bruge, hvis du skal finde søgeord. Men først og fremmest skal du selv lægge hovedet i blød, da mange af de ord, du bruger, sandsynligvis er de samme, som dine kunder bruger.

Dernæst kan du tage et kig på Google: se hvad autofill-funktionen foreslår, og tag også et kig på relaterede søgeord. Derudover findes der mange online værktøjer, men de er mere omstændelige, så start med dig selv og grib derefter til Google.